maanantai 19. marraskuuta 2012

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen

Der das die die, den das die die, dem dem der der

Viime viikolla koin saksan tunnilla uskomattomia valaistumisen tunteita! Ensimmäistä kertaa koskaan luulen edes ymmärtäneeni akkusatiivit ja datiivit. Ainakin perusajatus minulla on päässä, nyt kun vielä jaksaisin opetella ulkoa kaikkia noita juttuja. Saksa on siitä ärsyttävä kieli että siinä ei oikeasti ole mitään logiikka. En kyllä tiedä onko kovin monessa muussakaan kielessä toisaalta. No joka tapauksessa minä olen ollut aina kamalan laiska opettelemaan ulkoa yhtään mitään ja nyt yritän opetella der, das, dietä, akkusatiiveja ja datiiveja ja kaikkea muuta mahdollista. Joissain jutuissa on onneksi edes jotain sääntöjä, mutta yleensä niissäkin on sata poikkeusta. Luultavasti minullekin kohta selviää ettei tämä akkusatiivi-datiivi juttu olekaan niin yksinkertainen kuin luulin että se on.

Präpositionen

Tänään taas voittaja-fiilis oli kyllä saksan tunnilla niin hukassa kun olla ja voi. Käsittelimme prepositioita, ja minä melkein pillahdin itkuun kun en osannut laittaa yhtään prepositiota oikeaan paikkaan. Tähän asti kaikki saksan jutut ovat tuntuneet edes jollain lailla ymmärrettäviltä, vaikka ne eivät aina helppoja olekaan. Tämä prepositio juttu oli kuitenkin minulle aivan käsittämätön. Nyt voin kuitenkin kertoa, että olen taas jotakuinkin kartalla. Kotona kävimme Hannan kanssa kaikki prepositiot läpi ja ah sitä onnen tunnetta kun asiat taas valkenivat minullekin. Eihän nekään mitään helppoja juttuja ole, ja poikkeuksia löytyy varmasti taas sata, mutta tämäkin tuntuu taas asialta jonka voin vielä joskus ymmärtää.

Aus, bei, mit, nach, zu, seit, bis

Hetkellisistä epätoivon tunteista huolimatta, olen todella innoissani saksan opiskelustani. Aina kun selviän jostain arkipäivän tilanteesta pelkästään saksaksi tekee minun mieli kertoa siitä heti kaikille. Olen tässä odottanut sopivaa hetkeä kysyä Klausilta josko voisimme vaihtaa kielen suomesta saksaksi. Ainakin välillä, ja helpoissa keskusteluissa. Nyt minusta alkaa tuntua että se hetki alkaa kohta olla käsillä. Ensi vuoden tammikuussa minun pitää selvitä ÖSD:n suullisestakin kokeesta, joten sitä varten on hyvä alkaa harjoitella jo nyt. Koskaan aikaisemmin minulla ei ole ollut näin suurta intoa ja motivaatiota minkään kielen opiskeluun, ja minusta tuntuu että saatan oikeasti oppia ja tajuta nämä jutut vielä. Se vie takuulla aikaa aivan järjettömästi, ja minun kärsivällisyyttäni se koettelee kovasti, tänäänkin teki mieli repiä ne typerät prepositio-paperit ja karata kotiin :P Mutta luulen että minulla on silti mahdollisuuksia!

Piti nyt tulla jakamaan tämä innostus tänne bloginkin puolelle, niin harvinaista tällainen kieli-innostus minulle on :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti