lauantai 12. tammikuuta 2013

ÖSD-prüfung

Eilen ja torstaina mulla oli mun A2-saksan kielidiplomi koe. Torstain koe oli kirjallinen osuus eli luetun ymmärtäminen, kuullun ymmärtäminen ja kirjoitelma. Kirjoitelmassa piti vastata sähköpostiin, ja pituutta piti olla hurjat 50 sanaa. Plussaa sai jos kirjoitti ainakin yhden koska-lauseen, ja enemmän kuin 50 sanaa. Mä taisin kirjoittaa 70 sanaa, ja jopa kaksi koska-lausetta. Sain eilen jo tietää mun kirjallisen kokeen pisteet, jotka oli 67/70. Kirjotelmasta olin saanut täydet pisteet, joten selvästi näistä mun taktisista ratkaisuista oli jotain hyötyä ;)

Suullisessa kokeessa piti kertoa ensin itsestään viiden eri aiheen avulla. Mun aiheet oli harrastukset, oma ammatti, kaverit, perhe ja itävalta. Tää osuus meni musta tosi hyvin, koska kun menin kokeeseen mietin jo kaikkia juttuja mitä itsestäni voin mistäkin aiheesta kertoa. En toki tiennyt varmasti mitä aiheet tulevat olemaan, mutta olihan ne aika helppo arvata kun ei tässä vaiheessa vielä niin kauhean laajaa osaamista vaadita.
Toinen osuus oli jonkin tapaamisen sopiminen parin kanssa. Mun pari oli 19-vuotias serbialaistyttö, jonka kanssa me kerettiin jo jutella kaikenlaista ennen kokeen alkuakin. Me sovittiin museo käynnistä, ja mietittiin sitten että minä päivänä, mihin kellon aikaan, miten me mennään sinne ja mitä tehdään sen jälkeen. Onneksi mun pari oli niin mukava, koska tätä osuutta jännitin paljon enemmän.

Lopullisen arvosanan saan tietää vasta parin viikon päästä, mutta enköhän mä läpi päässyt! Nyt koitan päättää että menenkö kokonaiselle B1-kurssille, vai skippaanko siitä puolet ja aloitan suoraan B1+:sta. Suoraan B2:seen en ehkä uskalla mennä, mutta koska A2:sen koe oli niin helppo, ajattelin että voisin ainakin vähän oikaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti