keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Deutschkurs

Aloitin saksan kurssin pari viikkoa sitten Wienin kansalaisopistossa. Tunteja on kolmesti viikossa, joka kerta kolme tuntia. Aluksi olikin pientä totuttelemista kun aamulla pitikin oikeasti lähteä johonkin. Tunnit alkavat joka kerta yhdeksältä aamulla, eli mitään löhöily aikaa ei aamuun jää. Minä kun olen tottunut siihen etten melkein koskaan lähde mihinkään ainakaan ennen kymmentä, yleensä lähteminen venyy 12 asti.

Kurssin opettaja on ihan okei. Ei nyt mikään maailman innostavin tapaus, mutta ihan mukava ja puhuu selkeää saksaa. Eniten tykkään siitä että opettaja pakottaa meidät puhumaan. Joko hän kyselee meiltä kysymyksiä esimerkiksi perheestä ja päivärutiineista, tai sitten me oppilaat keskustelemme keskenämme. Tämä on siksikin jo tärkeää että minä ainakin olen edelleen aika ujo puhumaan saksaa natiivien kanssa. Kun kurssilla keskustelukumppanina on joku saksaa saman verran osaava, on keskustelu paljon kivempaa ja helpompaakin. Olen jopa yllättynyt siitä millaisia keskusteluja me oikeasti saatetaan käydä ja on tosi kannustavaa huomata että pystyy muodostamaan niin paljon lauseita saksaksi.

Tunnin asiat on suunniteltu jotenkin niin että melkein vahingossa tulee opituksi kaiken maailman kielioppijuttuja. Maanantaina täytimme itsearvioinnin ja ensimmäistä kertaa millään kielentunnilla sain laittaa raksin jokaiseen "minä osaan tämän"-kohtaan. Minulle tuli myös yllätyksenä mitä kaikkia juttuja olenkaan kerennyt parissa viikossa jo oppia. On oikeasti kiva olla kerrankin kärryillä kielioppijutuista ja osata tehdä tehtäviä. Asiaan saattaa tosin vaikuttaa se, että kurssin kielitaso on A2 (http://www.tamk.fi/kieltentaitotasot). Omasta mielestäni kuulun kyllä A2-tasolle, mutta kurssin jutut ovat suurimmaksi osaksi jo minulleen ennestään tuttuja ja palautuvat helposti mieleen. Kyllähän minä kuitenkin viisi vuotta opiskelin saksaa peruskoulussa, joten kaipa sieltä sittenkin jotain on mieleen jäänyt. Olisin kyllä voinut vannoa että olen unohtanut melkein kaiken. Joka tapauksessa olen ihan tyytyväinent taso valintaani, koska ennemmin liian helppo kuin liian vaikea.

Muut kurssilaiset ovat hyvin sekalaista seurakuntaa. Meitä on yhteensä kahdeksan, mikä on loistava määrä ja mahdollistaa hyvinkin henkilökohtaisen opetuksen. Opettajalla on oikeasti aikaa meille kaikille ja tunnilla uskaltaa aina kysyä ja varmistaa jos joku asia jäi epäselväksi. Kurssilaisia on hyvin eri puolilta maailma esimerkiksi Kiinasta ja Egyptistä. Suurin osa on saapunut Wieniin jonkun toisen ihmisen takia. Neljä naista miestensä takia ja kaksi naista tyttäriensä päästyä tänne opiskelemaan. Hassua muuten, en voisi kuvitella että oma äitini muuttaisi minun perässä yhtään mihinkään. Kiinalainen mies on muuttanut Wieniin, koska elintaso on täällä parempi kuin Kiinassa, eikä hän voi ymmärtää miksi haluaisin/halusin lähteä Suomesta pois ollenkaan. Minä olenkin sitten siellä ainut joka on tullut Wieniin ihan vain koska, no halusinpa pois Suomesta ja halusin oppia saksaa. Kaikki kurssilaiset ovat kuitenkin ihan todella mukavia, vaikka melkolailla minua vanhempia ja perheellisiä ihmisiä joten välillä meidän maailmat ei oikein kohtaa.

Tällä ja viime viikolla olemme harjoitelleen Itävallan kielidiplomia (Österreichisches Sprachdiplom) varten. Kokeessa on kaksi erilaista keskustelutehtävää ja kaksi erilaista kirjallistatehtävää. Molemmat tuntuivat ihan suhteellisen helpoilta. Toisesta keskustelutehtävästä sain "arvosanaksi" sehr gut ja toisesta gut. Kirjallisissa tehtävissä minulla oli kaikki oikein. Toivottavasti virallinenkin koe on yhtä helppo, olisi kiva saada hyvillä arvosanoilla varustettu todistus.

Joka tapauksessa olen ollut todella iloinen kurssistani, ja jokaisen tunnin jälkeen on vähän rohkeampi olo puhua saksaa :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti